Παιχνίδι στο σπίτι

dai_paixn

Όταν τα παιδιά μας βρίσκονται στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία, χαίρονται ιδιαίτερα το παιχνίδι τόσο με συνομήλικα παιδάκια, όσο και μ? εμάς τους γονείς, γιατί έτσι μας νιώθουν πολύ κοντά τους. Συμμετέχοντας στα παιχνίδια τους, με το δικό τους τρόπο, αισθάνονται ότι γινόμαστε ένα μαζί τους, τα καταλαβαίνουμε περισσότερο και αυτό τα κάνει πολύ ευτυχισμένα. Από τα παιχνίδια με απλές κατασκευές, έως τα παζλ και τα επιτραπέζια παιχνίδια? θα βρούμε σίγουρα πολλές επιλογές για να περάσουμε ευχάριστες και δημιουργικές στιγμές με το μικρό μας.

Στην ηλικία αυτή τα παιδιά έχουν πολύ περισσότερο ελεύθερο χρόνο, αλλά και πολύ ενεργητικότητα, την οποία δεν ξέρουν πού και πώς να διοχετεύσουν. Βαριούνται εύκολα και αναζητούν συνέχεια καινούργια ερεθίσματα για να δημιουργήσουν? παίζοντας! Ας τους δώσουμε μερικές ιδέες?

Με πινέλα, πηλό και χρώματα!
Η ζωγραφική και τα χρώματα είναι από τα πράγματα που αρέσουν στα περισσότερα παιδιά. Γιατί, λοιπόν, να μην τους δώσουμε την ευκαιρία να πειραματιστούν με διάφορους τρόπους ζωγραφικής και ?γιατί όχι;- να ανακαλύψουμε τα κρυφά ταλέντα τους. Για να αποφύγουμε, βέβαια, να κάνουμε το σπίτι? χρωματοπωλείο, στρώνουμε ένα μεγάλο μουσαμά στο πάτωμα και τα αφήνουμε να παίξουν και να δημιουργήσουν, δίνοντάς τους μαρκαδόρους και δακτυλομπογιές σε πολλά χρώματα, μεγάλα κομμάτια χαρτόνι, ακουαρέλες, σφουγγάρια, παλιές οδοντόβουρτσες και «σφραγίδες» που θα φτιάξουμε μαζί κόβοντας διάφορα λαχανικά (όπως πατάτα ή καρότο).
Ιδιαίτερα δημιουργικά γίνονται τα παιδιά όταν τους δώσουμε να παίξουν με πλαστελίνες ή πηλό, αφού μπορούν να φτιάξουν πολλά όμορφα πράγματα και να νιώσουν περηφάνια για τις δημιουργίες τους.

Ασφαλώς, σ?αυτή την ηλικία δεν αφήνουμε τα παιδιά μόνα, αλλά είμαστε διακριτικά δίπλα τους, διασκεδάζουμε μαζί και θαυμάζουμε τα έργα τους, επαινώντας τα για όσα φτιάχνουν και αποφεύγοντας να επέμβουμε στη φαντασία τους. Λειτουργούμε μόνο βοηθητικά, προτείνοντας διάφορες ιδέες.

Με φαντασία? στην κουζίνα!
Στα παιδιά αρέσουν πολύ τα παιχνίδια που μπορούν να αντλούν από την πραγματικότητα. Αυτό σημαίνει ότι θα χαρούν πολύ να? γίνουν βοηθοί μας στην κουζίνα! Μπορούμε, λοιπόν, να φτιάξουμε μια απλή ζύμη για κουλουράκια ή μπισκότα με τη δική τους συμμετοχή (π.χ. μας βοηθούν ρίχνοντας προσεκτικά κάποια υλικά στον κάδο του μίξερ) και στη συνέχεια πλάθοντας κουλουράκια σε διάφορα σχήματα ή κόβοντας με ειδικές φόρμες τη ζύμη (σε σχήματα με ζωάκια, δεντράκια, αστέρια κ.ά.) τα μπισκότα τους.
Ύστερα, θα μας βοηθήσουν να τα βάλουμε προσεκτικά στο ταψί. Όταν πια ψηθούν, θα είναι τα πιο νόστιμα κουλουράκια και μπισκότα που θα έχουν φάει στη ζωή τους, αφού θα είναι και από τα δικά τους χεράκια.

Πέρα από τη χαρά του παιχνιδιού, όλη αυτή η διαδικασία της συμμετοχής μάς φέρνει πιο κοντά και τα παιδιά αισθάνονται χρήσιμα και με μεγαλύτερη αυτοεκτίμηση.

Ένα κουκλοθέατρο στο σπίτι μας!
Για να αγαπήσουν το παιδιά από μικρά το θέατρο, μπορούμε με τη βοήθειά τους και πολλή φαντασία να δημιουργήσουμε το δικό μας κουκλοθέατρο.
Με απλά υλικά που υπάρχουν μέσα στο χώρο μας (όπως μια κουτάλα, ένα σουρωτήρι, ένα παλιό καλσόν, κομμάτια από ύφασμα που περίσσεψε, χρωματιστά χαρτιά γκοφρέ, μαλλί πλεξίματος και ό,τι άλλο μπορούμε να φανταστούμε?) μπορούμε να φτιάξουμε πρωτότυπες κούκλες στις οποίες θα δώσουμε φυσικά και τα ανάλογα ονόματα. Δίνοντας την ιδέα στα παιδιά, τους ζητάμε να φτιάξουν αυτά το σενάριο και τους διαλόγους, ώστε να δώσουν τη δική τους παράσταση?
Ασφαλώς, δεν είναι απαραίτητο να φτιάξουμε μέσα σε μια μέρα το κουκλοθέατρο. Μπορούμε σταδιακά στον ελεύθερό μας χρόνο να προετοιμαζόμαστε φτιάχνοντας μια κούκλα. Όταν όλα θα είναι έτοιμα, ετοιμάζουμε την παράστασή μας χωρίς να παραλείψουμε να καλέσουμε τη γιαγιά, τον παππού και τα ξαδελφάκια για να μας? θαυμάσουν.

Ιδέα! Μπορούμε να οργανώσουμε σπίτι ένα κουτί ανακύκλωσης όπου θα βάζουμε ό,τι δεν χρησιμοποιούμε πια, προσέχοντας πάντα να είναι ασφαλές για τα παιδιά, όπως ρολά από χαρτί κουζίνας ή χαρτί υγείας, κεσεδάκια από γιαούρτια, χάρτινα κουτιά από γάλα, κομμάτια ύφασμα, χρωματιστές κορδέλες κ.ά. Αποφασίζουμε να το ανοίγουμε μία φορά το 15ήμερο και βάζουμε θέμα στα παιδιά να φανταστούν τι μπορούν να δημιουργήσουν με αυτά τα απλά υλικά.

Συμβουλή! Το παιχνίδι δεν είναι χαμένος χρόνος! Μέσα από αυτό διευκολύνεται η κοινωνική εξέλιξη του παιδιού. Μαθαίνει να παίζει με ειλικρίνεια, αποκτά σχέσεις με άλλα παιδιά ή ενήλικες και διδάσκεται να σέβεται τους άλλους. Του δίνεται η ευκαιρία να καλλιεργήσει τον συντονισμό των κινήσεών του, να ασκήσει τους μυς του και να αναπτυχθεί σωματικά. Καλλιεργείται η φαντασία και οι ικανότητές του για παρατηρητικότητα, αφαιρετική σκέψη, δεξιοτεχνία, αυτοσυγκέντρωση και υπομονή.

Μέσα από το παιχνίδι το παιδί ανακαλύπτει τα ταλέντα του και την ίδια τη ζωή!

Η γνώμη των ειδικών: Όπως υποστηρίζουν οι διακεκριμένοι παιδοψυχολόγοι, «το παιδί που δεν παίζει, μοιάζει με τον ενήλικο που δεν σκέφτεται»!

admin

Αφήστε μια απάντηση